SAMORZĄD UCZNIOWSKI

Opiekun Samorządu Uczniowskiego:
mgr Mariola Budkiewicz
Rzecznik Praw Ucznia:
mgr Mariola Budkiewicz
Przewodnicząca Rady Samorządu Uczniowskiego
Aleksandra Jagodzińska
Zastępca przewodniczącego Rady Samorządu Uczniowskiego
Kornelia Radoń
Skarbnik Samorządu Uczniowskiego
Maja Wirkus

CEL GŁÓWNY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- nauka samorządności i samodzielności w działaniu na rzecz rozwoju własnego jako jednostki społecznej,
- stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli,
- samooceny i samodyscypliny uczniów,
- aktywne uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu
- własnych problemów,
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania i pracowitości,
- nauka działania partnerskiego w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły,
- organizowanie lub współorganizowanie imprez i uroczystości szkolnych wynikających z kalendarza imprez,
- rozwijanie i promowanie demokratycznych form współżycia,
- współdziałania uczniów i wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupę,
- dbałość i jej (promowanie) o kulturę zachowań oraz czystość w szkole i poza nią,
- motywowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w Kodeksie Ucznia.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
- przedstawianie – na bieżąco - władzom szkoły opinii i potrzeb uczniów, spełnianie wobec tych władz funkcji swoistego rzecznika interesów społeczności uczniowskiej,
- aktywne współdziałanie z władzami szkoły w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki i udzielaniu pomo¬cy uczniom np. z trudnościami adaptacyjnymi, wspólne szukanie dróg rozwiązań,
- systematyczne organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykają¬cym trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i ro-dzinnym, poprzez organizowanie tzw. grup samopomocy uczniowskiej,
- współudział w rozwijaniu zainteresowań poprzez organizowanie konkursów,
- organizowanie wypoczynku i rozrywki, np.: loterii fantowej, dyskoteki z bufetem, wycieczki dla najlepszych uczniów oraz uczniów, którzy poczynili duże postępy w nauce,
- dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, poprzez organizowanie dyżurów uczniowskich,
- inspirowanie i zachęcanie uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły, do udziału w pracy na rzecz szkoły, czyli m.in. wykonywanie plakatów okolicznościowych, gazetek i pomocy naukowych, dbanie o gablotę informacyjną na holu szkoły, aktualizowanie jej wiadomości,
- próba rozstrzygania sporów między uczniami, zapobieganie kon¬fliktom między uczniami i nauczycielami, a w przypadku poja¬wienia się takiego konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły lub radzie pedagogicznej,
- dbanie – na całej płaszczyźnie swojej działalności - o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji, m.in. przez zamieszczanie odpowiednich artykułów w gazetce szkolnej, wykonanie gazetek ściennych,
- dbanie i szerzenie kultury poprzez dawanie właściwego przykładu, również poprzez zamieszczanie odpowiednich artykułów w gazetce szkolnej, wykonanie gazetek ściennych lub przygotowywanie scenek rodzajowych pod nazwą „Z życia ucznia”
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania poprzez wspólne organizowanie imprez i uroczystości, np. dekoracja sali na dyskotekę, przygotowanie loterii i sprzedaż losów, dbałość o porządek itp.,
- stwarzanie warunków do aktywności społecznej, uczniów poprzez wydawanie gazetki szkolnej, korzys¬tanie z radiowęzła, organizowanie apeli itp. w celu informowania ogółu uczniów o swojej działalności,
- stwarzanie warunków do samokontroli, samooceny i samodyscypliny uczniów poprzez zgłaszanie uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole oraz prawo wnoszenia uwag do opinii władz szkoły o uczniach, udzielanie poręczeń za uczniów w celu, np. wstrzyma¬nia wymierzonej im kary,
- nauka samorządności i samodzielności poprzez dysponowanie, w porozumieniu z opiekunem SU, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz środkami wspólnie wypracowanymi przez młodzież,
- nauka samorządności i samodzielności poprzez wnioskowanie do dyrektora szkoły w sprawie powołania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej.
PRZEWIDYWANE REZULTATY:
- Dzieci nauczą się samorządności i samodzielności, czego dowodem będzie:
- uczniowie, prawie całkowicie samodzielnie zorganizują imprezy typu: walentynki czy dyskoteka:
- zorganizowanie (poprzez uzyskanie zgody dyrektora szkoły) sali tanecznej,
- przygotowanie sali tanecznej i sprzętu muzycznego,
- zapewnienie opieki nad dziećmi bawiącymi się (zaproszenie nauczycieli lub rodziców do opieki potwierdzone wcześniejszym oświadczeniem)
- powołanie dyżurnych odpowiedzialnych za porządek,
- przygotowanie, np. loterii fantowej (zakup towaru lub pozyskanie go u sponsora, przywiezienie go, ułożenie i wykonanie losów oraz przygotowanie grafiku sprzedających itp.),
- uczniowie aktywnie i systematycznie będą sobie udzielać pomocy, nie oczekując kierowania ich do takich działań przez nauczyciela,
- dzieci będą się starały rozwiązywać wspólnie swoje problemy, konflikty (szukanie sposobów udzielania pomocy, np. w przypadku poniżania, braku akceptacji grupy…),
- uczniowie będą potrafili dokonać wyboru i wyróżnienia najlepszych spośród siebie,
- będą się starali uczciwie i z dystansem ocenić swoje zachowanie, dokonywać prób poprawy, szukać rozwiązań we wspomnianych kwestiach,
- nauczą się odważnie, w sposób rzeczowy przedstawiać swoje racje i prośby skierowane do Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
- Uczniowie wykształcą w sobie:
- umiejętność zespołowego działania i pracowitość,
- umiejętność działania partnerskiego w stosunkach uczniów z nauczycielami na płaszczyźnie realizacji celów wychowawczych szkoły,
- umiejętność współdziałania uczniów i wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za grupę,
- nawyk dbałości o kulturę zachowań oraz czystość w szkole i poza nią,
- zwracanie uwagi łamiącym zasady dobrego współżycia,
- chęć promowania kultury, napiętnowanie złych zachowań.
- umiejętności motywowania społecz